Camino Portugues

  • Caminowandelaar

    Verwijderd

  • hans

    L.S.,

    kijk eens op de site van www.pelgrim-helmut, een mooie site van een ervaringsdeskundige!

    Hartelijke groet, Hans

  • Caminowandelaar

    Verwijderd

  • thomas

    Ik heb hem 2,5 jaar geleden gelopen. Ben aan het denken welke tips ik je kan geven die je kunnen helpen, maar weet niet zo goed wat. Ben zelf iemand die met een gidsje erbij gewoon gaat lopen en ziet wat er op mijn pad komt.

    Ik denk dan aan de eerste nacht in Vilarinho, in de kleedkamer van een voetbalclub. Voor mij een openbaring, heerlijk simpel, gratis ter beschikking gesteld door het dorp, mijn eerste ontmoeting met de spirit van de camino. Die had ik zeker niet willen missen. Ik denk aan een kaarsrechte weg van 6km over een industrieterrein in de brandende zon die voelde als een tocht dwars door de sahara. Aan het restaurant op het stuk van naar finisterra of muxia, net voor de splitsing waar waar je moet kiezen tussen die twee wegen, die je ineens belachelijk hoge prijzen berekend voor een broodje en alle wandelaars zo afzet. En ik denk aan alle zware, fantastische, natte, euforische, pijnlijke en heerlijke momenten die er tussenin liggen.

    Eigenlijk is de enige tip; gewoon beginnen, het komt goed.

    Mocht je een specifieke vraag hebben dan beantwoord ik die natuurlijk graag.

  • Caminowandelaar

    Verwijderd

  • wil

    hallo nwe wandelaar.

    Ik heb de potugese verleden jaar in begin juni gelopen van Porto naar Santiago. Helaas heb ik elke dag

    regen gehad, maar dat heeft geen invloed gehad op mijn succes en herinnering.

    De route is prima aangegeven met gele pijlen, die let op boven, onder, links of rechts ergens staan, maar

    verkeerd lopen is bijna niet mogelijk. Koop wel als extra steun het beste boekje over deze route, wel in het

    duits, van Raimund Joos a euro 12,00 Caminho Portugues. Heb ik in duitsland besteld en wordt gratis naar

    je huis gezonden.

    Het slapen in herbergen ging zeker in Portugal zeer goed in spanje werd het drukker door de komst van de

    spaanse wandelclubs maar daar was overal plaats. Zorg wel zeker in ESP dat je rond 16.00 uur slaap

    plaats te hebt.

    Eten deed ik ter plaatse in kleine restaurants met menu del dia. Meestal aardig eten tegen een prijs van 10,00 euro

    Ik heb over de route 10 dagen gedaan met rugzak met 11kg.

    In Vilainho, de eertse stop geslapen bij Hostal LAURA a 12 euro slaapkamers met 4 compl bedden, incl douche

    met benodigdheden. Keek mijn ogen uit. In Santiago heerlijk in een hotel geslapem a 22,00 euro p/n bij Hospederia

    seminario Mayor. reservas@sanmartinpinario.eu. Kon ik in een eenpers kamer lekker bijkomen van mijn eeste,

    indrukwekkenste, nooit meer vergeetbare Camino.

    Buen Camino

    Wil

  • thomas

    Ik zie het al, je hebt zoveel informatie dat je eerder zelf de tipgever bent (:P)

    Goed te horen dat de bar voor de splitsing in andere handen overgegaan is. Het was voor mij de eerste en (bijna) enige plek waar ik me afgezet voelde en waar ik achteraf op mijn hoede had moeten zijn. Ook op mijn caminostukken later heb ik dat niet meer gehad. Hoop verder wel dat de kleedkamer in Vilarinho er ook nog is…

    Ik wens je veel voorpret en een erg fijne tocht!

  • Jan

    Ik heb de Camino Portugues gedaan in 2009 vanaf Lissabon.

    Misschien geeft mijn dagboek wat meer info, die je zoekt.

    http://members.casema.nl/jan.aartsen

    Succes.

    Jan

  • fransenmarianna@ziggo.nl

    Frans.

  • fransenmarianna@ziggo.nl

    Frans