Welke route?

  • Frerik

    Ik ben van plan om half april te starten met mijn tocht naar Santiago.

    alleen weet ik nog niet welke route ik wil gaan lopen, of de Camino del Norte en de Camino Frances…

    Het word mij eerste tocht, ik ben van plan om alleen te gaan lopen.

    Graag ervaringen van mensen die beide routes hebben gelopen.

    Bij voorbaat dank.

  • thomas

    Ben jaloers op je dat je zo snel al weer op pad kunt… ;)

    Beide caminos hebben voor- en nadelen.

    De Frances is de meest drukke, en heeft daarmee ook de meeste voorzieningen als albergues en cafe's onderweg. Het is over het algemeen een vrij gemakkelijke route (behalve de eerste dag vanaf saint Jean Pied de Port…) De norte is meer stijgen en dalen.

    Het nadeel van een drukke vlakke camino is… dat het druk en vlakker is. Zelf heb ik verschillende camino's gelopen, de Frances echter maar een klein stukje. Op dit stukje vond ik het wel heel erg druk. Ikzelf voel me er ongelukkiger onder en krijg ik er een enorm kuddegevoel bij. Mijn ervaring op andere routes is dat je de meeste mensen na een paar dagen kent en regelmatig weer terug tegenkomt. Het is gemakkelijker om alleen te lopen, maar altijd zijn er wel voldoende mensen om evt bij aan te sluiten.

    Zo veel mensen, zo veel voorkeuren…

    Uiteindelijk maakt het misschien niet zo veel uit. Veel, erg veel mensen krijgen na één keer de smaak te pakken. Je kunt volgend jaar altijd beslissen om weer die andere camino te lopen

  • ger sevink

    Frerik,

    Heb het afgelopen jaar de Camino del Norte vanaf Hendaye naar Santiago, Fisterre en Muxia gelopen. Heb deze Camino gekozen voor de rust die daar nog heerst en het is me prima bevallen. De paden zijn soms slecht tot zeer slecht en zonder stokken had ik het niet gered, ook zit deze Camino zoals Thomas al schrijft vol met kuitenbijters, klimmers en daarna dalers dus best pittig. Ook het weer was gedurende deze periode mei en juni 2013 zeer nat. Maar deze Camino was voor mij het absolute einde in een prachtig stuk Spanje, ik heb er enorm van genoten en doe dat dagelijks nog steeds! Als je niet al te veel mensen om je heen wilt dan kan ik je de Camino del Norte aanraden. De route is goed aangegeven en er zijn voldoende overnachtingsmogelijkheden onderweg.Je kunt onderweg ook nog de keuze maken om de Primitivo te volgen.

    Succes met jouw keuze!

  • Astrid

    Hallo,

    Ik ben weer aan het twijfelen over welke route. Mijn eerste keus is el norte.

    Het wordt mijn eerste camino. Is deze route echt zo zwaar? En zijn er voldoende stopplaatsen en slaapplaatsen? In de gids van Paco Nadal zijn er hooguit twee op de lange etappes van bijna 40 km. Zijn er albergues bijgekomen? Ik wil het wel halen!

    Wie heeft er informatie, nuttige weetjes, tips en motivatie?

    De eenzaamheid trekt mij wel.dat is de reden dat ik in eerste instantie kies voor de noordelijke route maar ik wil wel kunnen stoppen om te rusten om mijn rugzak tot de volgende dag neer te leggen!

  • thomas

    Heb hem zelf helaas niet gelopen en kan je niet van direct advies voorzien.

    Maar ken de de gronze.com website al?

    http://www.gronze.com/guia-del-camino-del-norte/etapas/etapa-1-irun-san-sebastian

    Hij is helaas alleen in het Spaans, maar geeft per (optionele) etappe een routekaart, een overzicht van alle slaapplekken, en een hoogtekaart. In de linkerkolom kun je per etappe navigeren en met translate kun je nog meer begrijpen.Alhoewel, woord voor woord opzoeken is misschien meteen een goede taalvoorbereiding ;-)

    Verder is

    http://www.caminodesantiago.me/community/

    een bijzonder actief engelstalig forum met veel informatie.

    Hoop dat dit helpt!