voorbereiding?

  • Astrid

    Hallo,

    Ik loop mij suf ter voorbereiding op mijn eerste camino.

    Wat voor voorbereidingen treffen jullie? Hoeveel kilometers moet je in de benen hebben zitten om de camino te doen. En dan ook nog door de bergen van de camino del norte?

    Graag jullie reacties!

  • Arno

    Voorbereiden doe ik door conditie op te bouwen, maar dat doe ik noet alleen voor de camino…meer voor een gezondere leefstijl.

    Wel probeer ik regelmatig, 1 x per week, een stuk van 25-30 km te lopen met de rugzak die ik ook dan meeneem.

    Dezelfde bepakking als op de camino zit er al in.

    Ik hou van wandelen dus als het even kan ga ik een stukkie lopen, ook de mountainbike is favoriet voor de beenspieren.

    Een tijdje geleden heb ik toch maar goede wandelschoenen aan geschaft, kost een paar centen, maar die lopen als vanzelf.

    De rugzak met paklijst is klaar, hoewel……ik blijf er af en toe wat in doen en weer uithalen…..hij staat voor 95% klaar :-)

    Bergen kun je hier in Nederland niet echt oefenen, ik ben met een groep van de Groene Herberg een keer meegelopen op een wandeling van 25 km door de Limburgse heuvels….nog steeds niet te vergelijken met de iets hogere bergen die ik tegen ga komen. Maar gezellig was het zeker.

    Sommige gebruiken trainingsschema's van de vierdaagse, die zijn op internet te vinden.

    Ik volg mijn eigen weg. Maar maak wel voeldoende lange tochten om je voeten te trainen, je lichaam.

    En probeer ook alle uitrusting, welke waterfles is handig, zitten de spullen wel binnen handbereik in de rugzak of….

    Hoe ziet jouw voorbereiding er nu uit?

  • thomas

    Het ligt heel erg aan je huidige conditie en of je een specifieke doelstelling hebt op de camino.

    Zelf deed ik voorheen weinig aan sport, heb dat tot 15 jaar geleden wel veel gedaan, en fietste ik iedere dag alleen zo'n 7 km voor mijn werk.Heb llicht overgewicht.

    Mijn eerste camino deed ik verder zonder enige training en dat ging prima. Het meest belangrijk is dat je op de camino rustig begint, eerder met te weinig km's per dag als teveel. Mijn ervaring is dat je binnen een week al went en geleidelijk meer km's aankunt. Als je begint met teveel km's ben je snel oververmoeid, geblesseerd of krijg je ellende als veel blaren. Om dit al lopende weer kwijt te raken kan dan weer een langere tijd duren. Truc daarbij is ook dat het teveel aan km's alleen zit in die paar laatste km's per dag… Bv 22 km kan helemaal goed gaan, en pas de volgende (laatste) 3 van de dag kan ineens teveel zijn.

    In latere camino's merk ik dat ik per jaar sterker wordt en gemakkelijker loop. Dat is ook heel erg prettig!

    Mijn ervaring is dus: afhankelijk van je fysieke gestel kun je de camino beginnen zonder training en de camino zelf als training zien, met daarbij veel aandacht dat je geen moment overbelast.

    Maar trainen maakt je ook sterk en dat is altijd meegenomen!

    Maar aangezien je je al suf loopt denk ik dat het hoe dan ook al helemaal goed komt.

  • pedro en antonia

    beste Astrid,

    wij ( 2 65+) zijn net terug van onze 2-de camino. Als je probleemloos 3 dagen achter elkaar 25 km door heuvelland kunt lopen heb je niets te vrezen. Zorg voor goede schoenen;drink op tijd (niet teveel water maar bijv.aquarius); eet op tijd ( dus voordat je honger krijgt!) en geniet ervan.

    Houd er rekening mee dat de Norte variant vaak regen kent.

    Loop je niet suf, stop met trainen 2 weken voor je vertrek.

  • edgard raets

    Voorbereiding betekent dat je jezelf voorbereid in alle opzichten. Niet enkel het trainen vooraf.

    Ook waar en wanneer je gaat vertrekken, wat neem je mee in je rugzak.

    Neem enkel mee wat je nodig hebt en probeer zoveel mogelijk lichtgewichtspullen mee te nemen.

    Informeer jezelf in alle opzichten inzake de probelemen die je zou kunnen tegenkomen onderweg.

    Maw, begin tijdig met je voorbereiding zodat je in alle opzichten ook degelijk voorbereid bent.

    Wat je wandelvoorbereiding betreft, begin langzaam en voer het met de tijd op.

    Belangrijk is goede schoenen die ingelopen zijn, en voetjes die het gewend zijn probleemloos 25 km te wandelen.

    Poco a poco, langzaam maar zeker.