hond mee op reis

  • jaap stremmelaar

    ik wil in april 2005 de camino gaan lopen en wil mijn hond graag meenemen. zijn er mensen die ervaring hebben om met een hond de camino te lopen? graag reactie.

    Jaap Stremmelaar

  • bert (webmaster)

    Zie:

    http://www.tekstridder.nl/hond.html

  • pieter

    Tsja

    Een hond meenemen

    Je maatje, je makker etc !

    Ik heb het meegemaakt toen ik vanuit Nederland naar Santiago liep en onderweg een hond oppikt of liever gezegd de hond mij oppikte!

    Ergens halverwege Spanje!

    Drie jaar oud volgens door dr Lopez in Leon waar hij gelijk alle spuiten kreeg en een paspoort

    Een hond van de meseta, verloren op een feest in Carrion of id.

    Hij had een vage afdruk van een halsband en was wel opgevoed, maar wild en ondeugend als de pest.

    Spanjaarden houden op ene merkwaardige manier van dieren en dat betekent dat er niet veel te verwachten valt tav je hond daar

    Reizen per trein naar St jean gaat best ( kinderkaartje) en wandelen ook wel

    Refugios weigeren vaak honden, maar soms ook niet.

    Leg de hond vast aan de riem bij de alberque en eventueel in het fietsenhok of de omheinde tuin

    Zo ben ik “buiten” de hond ( trigo) wel een paar keer kwijt geraakt en dank zij st james weer gevonden.

    Heb ook daar mensen geizen die hun hond meenamen ( hadden leren sokjes voor hem). Je moet je hond erg goed kennen wil je hem /haar meenemen. Honden ( of kattenvoer) is er genoeg als je maar slim inslaat

    Neem een opvouwbaar plastic bakje mee, voor water

    Trigo vond altijd water waar wij het niet hoorden of zagen!

    Toch was hij wat dankbaar als hij bij gebrek kon slorpen uit de twee 1.5 liter petflessen die in het bakje gingen.

    Pelgrims zijn gek op honden, dus hij/zij kan best wel wat koekjes krijgen. Kom je uit Nederland en ga je naar de slager en vertel je over je pelgrimshond dan krijg je gegarandeerd gratis vlees voor hem

    Verwacht echter bij een café geen waterbakje voor de hond

    Buiten kun je hem onaangeleid houden, maar zorg wel voor een paspoort en anti rabiës ( ivm de Gurdia Civil). Op of aan drukke wegen ook liever aan een lange lijn.

    In de stad zeker.

    Uit Spanje is een probleem. Hij/zij mag niet in openbaarvervoer en dan kom je niet makkelijk Spanje uit. Je kunt per KLM maar dat kost een bom duiten

    Wel kun e een coupe afhuren in Santiago maar dan ben je nog afhankelijk van de toestemming van de conducteur

    Vanuit Frankrijk gaat het dan weer gesmeerd!

    Voor meer info kun je me mailen

    Ik heb er groot plezier mee gehad, maar bedenk wel dat de hond veel warmte en wandelingen aan moet kunnen. Anders is het een ramp

    Veel succes met de voorbereidingen

    pieter

  • Paul

    Hallo Jaap,

    Ik kan je nog geen ervaringen vertellen behalve van omzwervingen in Nederland tot nu toe. Eergisteren echter ben ik vertrokken naar Santiago met mijn hond Jurre (labrador van 4 jaar). Helaas een valse start; getroffen door een van de op de radarbeelden in het weerbericht donkerpaarse hoosbuien. Schoenen liepen letterlijk over en staan dus nu thuis in Zwolle te drogen. Morgen de 24e pak ik de route weer op. Mijn hond loopt mee met z'n eigen rugzak waar brokken, water (tip: gebruik Platypus waterzakken, die klotsen niet als ze leger raken!), een borsteltje en slofjes zitten alsmede z'n bakken. Van die ene loopdag eergisteren weet ik nu al dat je ontzettend veel reacties krijgt als je met hond loopt.

    Rond de kerst hopen we aan te komen; mocht je specifieke vragen hebben dan kan ik je die dan mogelijk beantwoorden.

    Ik wens je alvast veel succes met de voorbereidingen!

    Groet, Paul

  • Kenny

    Heb in het jaar 2000 ook de camino gelopen en daarbij ben ik een Amerikaan tegengekomen die samen met zijn twee zonen en een hond de camino deden,maar de hond was in vele refugio's niet welkom, zodat er meestal een iemand van hun groep ergens een tent moest opzetten om er samen met de hond te kunnen overnachten,ik heb die mensen regelmatig tegengekomen,en ze hadden regelmatig problemen om hun hond te laten overnachten.

  • Frans Kruter

    Jaap,

    ik heb al een keer gereageerd op je vraag, maar ik heb geen antwoord gekregen.

    Volgend jaar ga ik ook naar Santiago samen met een hond. Het is een Duitse staander van drie jaar. Ik heb al heel wat kilometers samen met “haar” gelopen.

    Alleen de laatste tijd hoor zoveel over wilde honden dat ik er een beetje schrik van begin te krijgen. Ik weet ook niet wat daar allemaal van waar is. Van Geert Bakker die werkzaam is bij de ANWB, heb ik voornomen dat je beter niet met een hond kunt gaan. Als je wat info wilt hebben over de trip naar Santiago moet je beslist met hem contact opnemen. Zijn naam kom je overal tegen. E mail adres gbakker@anwb.nl

    Misschien dat ik nog eens wat je hoor of te lezen krijg.

    Groeten Frans Kruter

  • Marijke Pouw

    Dag Paul,

    Hoe is het afgelopen met tocht naar Santiago met hond? Ik ben van plan in april te starten naar Santiago samen met mijn hond, een zwarte labrador van 6 jaar.

    Weet jij overnachtingsadressen in Belgie en Frankrijk waar ik met hond terecht kan? Bij Spanje wil ik haar op laten halen, omdat ik hoor dat je geen onderkomen vindt met hond.een tent meenemen is te zwaar voor mij. Ik hoop wat van je te horen. Vriendelijke groeten.

    Marijke Pouw