Hond mee op de Camino

• Willemein

Beste Camino gangers.

Ik heb al eens 2 gedeeltes gelopen door Frankrijk en Spanje, maar nog nooit iemand zien lopen met zijn hond.

Nu willen wij onze hond meenemen tijdens de Noordelijke route (langs de kust een maand) door Spanje. Heeft iemand ervaring met het lopen met hond? En deze route?

Alvast bedankt. Willemein

• Pelgrimroutes.nl

Beste Willemein,

Het is wel degelijk mogelijk om de hond mee te nemen op de verschillende caminos,aleen is het niet echt aan te raden.

Het is vaak niet makellijk om met een rugzak op en hond aan de lijn te lopen langs de verschillende paden .

de hond los laten lopen is niet echt aan te raden voor de hond, die loopt dan vaak op en neer wat niet echt bevorderlijk is voor de pootjes van het beest ,als je dag na dag 25 km loopt en de hond dus bv 40km.

ik spreek hier uit ervaring een aantal jaar gelexden liep ik met een Belg die zijn jachthond bij zich had.zoals gezegd kreeg dat arme beest al snel last van zijn pootjes.

ook kan het gevaarlijk zijn om een loslopende hond op de camino te hebben, In het geval van de belg eindigde dit met een ongeval door een aanstormende auto. Hond was Ok maar baasje die er achter aan ging belande in het ziekenhuis met een aantal breuken. Op de camino del Norte waar je soms vlak naast drukke autowegen loopt is dit zeker een risico mocht de hond los lopen.

In de refugios mag je bijna nooit met de hond binnen,kleine hotelletjes doen er meoillijk over maar het kan vaak wel als je bijbetaald.

Voor meer informatie over de Camino del Norte kunt u op onze website kijken daar staat hij dag tot dag beschreven: www.pelgrimroutes.nl

Groeten Jan

• piet

beste willemein. niet doen!!!!!!!!!!!!

• johan

Beste Willemein,

ik ben net terug van de camino.

Heb hem gewandeld van Leon naar Santiago (300 km), samen met mijn hond Pako (jachthond).

Aangezien we wisten dat honden niet toegelaten werden in refugio's hebben we een mobilhome gehuurd om daarin te overnachten.

Andere belgen die ik ontmoette en die sliepen in kleine 2-sterren hotelletjes, wisten mij telkens te vertellen - toen ik ze de volgende dag tegenkwam - of er in hun hotel een hond binnenmocht of niet.

Indien het goed op voorhand aangevraagd werd, mocht het uitzonderlijk wel.

Let op: ook in restaurants, cafés, taxi's, bussen mogen geen honden in spanje.

Wij hebben dus veel/altijd buiten op 't terras gezeten om te eten.

Pako had een speciaal wandelharnas aan en was altijd aangelijnd. Met een musketon aan broeksriem.

Voorzie je van een wandelstok want op de route zijn er in bijna elk dorp loslopende honden die niet altijd vriendelijk goeiedag komen zeggen. Het geblaf van de 1e hond van het dorp waarschuwt ook de rest die dan een kijkje komen nemen.

De solidariteit tussen de pelgrims is wel bijzonder groot. Dikwijls namen ze het mee op voor mij en mijn hond - tegen de honden van de dorpelingen.

• Jan Maurits

Hoi Johan,

Mocht je nog eens gaan lopen, zou je dan je hond wel of juist niet meenemen ?

Mvg,Jan.

• fransenmarianna@ziggo.nl

Willemein,

Let op pelgrimsroutes.nl is een commerciele instelling, die pelgrimsreizen verkoopt.

Frans

• reihoo

Hallo,

Arme hond.

Had hij er om gevraagd om zo´n eind op die manier te lopen?

Rein

• fransenmarianna@ziggo.nl

Ja,ja,

Er zijn geen domme honden, alleen domme bazen.

Frans

• johan

zie ook een verslag ‘'een weekje camino met een hond’'

http://www.diereninbalans.nl/html/camino_met_hond.html

• johan

spijtig genoeg kan dit ook gebeuren -

http://www.gva.be/regio-mechelen/sint-amands/hond-ella-verongelukt-voor-ogen-van-baasje.aspx