benzinebrander

  • Slager

    Goedendag,

    Mijn broer en ik willen low-budget vanuit Nederland naar Santiago de Compostela lopen.

    We gaan met de tent en zullen dus iets moeten hebben om op te koken.

    Na flink wat op de interwebs te hebben rondgespeurd, lijkt de MSR whisperlight een goede brander te zijn.

    Ik lees echter nog wel eens dat het branden van benzine het toestelletje nogal vervuild.

    De brander kan ook op wasbenzine en terpentine branden, ook beiden ruim verkrijgbaar onderweg, lijkt me.

    Hebben jullie ervaring met het niet zuiver verbranden van benzine en het gebruiken van wasbenzine of terpentine ?

    Ik hoor het graag.

    Met vr gr,

    Klaas Slager

    www.bestemmingsantiago.nl

  • Gerard uit H.

    Hallo Klaas,

    Ik heb uiteindelijk gekozen voor een gasbrander in mijn rugzak, gewoon mijn campinggazbrander. Die is praktisch en goedkoop, met een tank doe ik lang genoeg, en ze zijn op veel plaatsen te koop ook in het buitenland. Ik vind het gewicht wel meevallen.Nu kampeer ik vooral in Nederland, dat wel. En zal voorlopig ook niet vanuit Nederland naar Santiago kunnen lopen. Geen tijd voor, helaas.

    Ik kocht mijn Bluet van Campinggas op een rommelmarkt en betaalde daar ooit 10 gulden voor, als ik me goed herinner.

    Ik loop meestal alleen en heb inclusief mijn tentje en alle kampeerspulletjes nooit meer als 12 kilo op mijn rug inclusief mijn Bluetbrander, want ik kook graag zelf.

    Op de Camino in Spanje had ik geen brander bij me, heb veel in de refugios gekookt en ging soms uit eten.

    Bij benzinebranders is het is altijd beter om de zgn. fuel te gebruiken, die brand veel schoner als benzine en terpentine. De brander zal bij intensief gebruik sowieso vies worden en verkleuren. Bij mijn gewonen campingspullen heb ik een grote benzinebrander, maar ik gebruik hem alleen we buiten kunnen koken. Je blijft poetsen.

    Een lichtgewicht toestellletje is kwetsbaar. Er moet sowieso een onderhoudskit mee als je lang weg gaat om het te stellen en met een naald om het gaatje goed open te houden. Persoonlijk vind ik het meer iets voor bergbeklimmers en mensen die echt veel grammen jagen.

    Je bent al vlug 110 Euro kwijt als je er een koopt. Het onderhoudssetje kost 20 Euro. Het is niet echt lowbudget….. Maar daarentegen zijn ze heel licht in je rugzak, maar een liter brandstof is ook een kilo! Er is ook een brander die op vrijwel alles brand, ook op diesel, van Optimus.

    Jullie lopen met z'n tweetjes, dus de kookspullen kun je ook delen, dat scheelt de helft.

    Met vriendelijke groet, en Buen Camino

    Gerard uit H.

  • Slager

    Dag Gerard,

    Hartelijk dank voor je heldere en uitgebreide uitleg.

    Ik hecht veel waarde aan het oordeel van iemand die uit eigen ervaring spreekt !

    Nogmaals, bedankt !

    Met vriendelijke groet,

    Klaas Slager

    www.bestemmingsantiago.nl

  • pelgrim carl

    Hallo Klaas,

    Net als Gerard heb ik ooit ook uiteindelijk gekozen voor een gasbrander van campinggaz. Het gewicht valt reuze mee. Mijn brander weegt 290 gram en een vol priktankje weegt ook 290 gram. Neem wel de brander voor de priktankjes en niet een brander waar je het tankje op moet schroeven, want met name in Frankrijk zijn de priktankjes overal verkrijgbaar, ook in (kleinere) supermarkten etc. en de schroeftankjes veel minder. Er zijn ook andere merken (goedkopere) gastankjes in de handel, die probleemloos op de campinggaz brander passen.

    Een gastankje gaat best wel lang mee en mijn gasbrander is inmiddels vele camino's naar Santiago meegeweest en kan ook nog wel vele camino's mee.

    Buen Camino

  • Slager

    Dag Carl,

    Hartelijk dan voor je reactie !

    Een benzine brander had mijn voorkeur omdat de brandstof algemeen te krijgen is.

    Nu ik van jou hoor dat ook priktankjes gemakkelijk verkrijgbaar zijn, laat ik eea nog eens goed bezinken !

    Dank je !

    Mvg

    Klaas Slagerwww.bestemmingsantiago.nl

  • Vandyke

    Ik heb een ruime ervaring met zowel benzine- als gasbrander.

    Een bezinebrander heeft als voordeel dat het goedkoper in gebruik is en dat je overal kan bijvullen.

    Nadeel is het onderhoud en veel duurder in aanschaf. Het vergt ook wel wat ervaring om er goed mee om te gaan.

    Als ik ga wandelen of fietsen vraag ik mij af of ik gastankjes ergens kan krijgen. Zo ja, dan neem ik mijn gasbrander mee omdat het handiger is.

    Ik heb een MSR whisperlight en die bevalt mij goed.

    Neem iig een goed windschermpje mee.