Extra trainen van knieën en benen ivm rugzak

  • de-bakker

    Dag,

    Ik loop al geruime tijd, om de week, afstanden van rond de 35 kilometer.

    Omdat ik volgend jaar van plan ben, vanuit Nederland naar SdC te lopen, ben ik begonnen met het langzamerhand zwaarder maken van mijn rugzak.

    Ik ontdek dat mijn onderstel hier nu nog wat moeite mee heeft.

    Het is niet dat ik pijn in de gewrichten heb, maar ik voel tijdens het lopen dat met name mijn knieën het toch aardig te verduren krijgen.

    Eén en ander heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat ik zo goed als altijd op het fietsknoopppunten netwerk (dus verharde ondergrond) loop.

    Om blessures voor te zijn heb ik de volgende vraag:

    Zijn er manieren, toegespitst op het wandelen, om mijn beenspieren tussen de wandelingen door extra te versterken ?

    Wat zou ik verder kunnen doen om mijn benen sterker te maken ?

    Zouden jullie aub inhoudelijk willen reageren en liever geen adviezen als: je moet je rugzak lichter maken ?

    Alvast vriendelijk bedankt,

    Bakker

     

  • reihoo

    =14.3999996185303px“Het is niet dat ik pijn in de gewrichten heb, maar ik voel tijdens het lopen dat met name mijn knieën het toch aardig te verduren krijgen.”

    =14.3999996185303pxDus toch al een te zware rugzak? 

    Maak je er niet druk om. Begin zoals wij, ongetraind en met, ik 8 en zij 7 kg op de rug, in niet al te lange etappes te lopen. Niet al te veel veel plannen. Succes!

  • saf

    Hoi,

    Ik weet niet hoeveel km je in je systeem hebt zitten, maar ik zou me niet te druk over de rugzak maken. Zoek het in tempo en afstand.

    Groet,

    Peter

  • de-bakker

    Dag Reihoo, Saf. Bedankt voor jullie reacties !

    Ik heb ondertussen zelf nog wat op de interwebs gezocht en kwam site tegen met spierversterkende oefeningen voor de knie:

    http://www.mijnoefening.nl/oefeningen/157/spierversterkende-oefening-voor-knie-1

    De meetse hiervan kan ik mooi tijdens mijn werk uitvoeren en ik zal jullie tips in mijn achterhoofd houden tijdens het trainen

    Ik kwam ook deze pagina nog tegen van een kerel die de halve wereld al heeft rondgelopen (http://www.backpacker.com/skills/ultralight/hike-like-a-pro/)  en een aantal tips heeft opgeschreven, waarvan ééntje er voor mij toch wel uitspronge, gezie het feit dat we veel op verharde ondergrond trainen:Mix up your hiking stride.

    On flat, well-maintained trails, using the same muscles in exactly the same way—hour after hour, day after day—is a recipe for injury. Try taking shorter and longer strides; get up on your toes, and then back on your heels. - See more at: http://www.backpacker.com/skills/ultralight/hike-like-a-pro/#sthash.IukXInj7.Y1Vgm2K3.dpufMix up your hiking stride.

    On flat, well-maintained trails, using the same muscles in exactly the same way—hour after hour, day after day—is a recipe for injury. Try taking shorter and longer strides; get up on your toes, and then back on your heels. - See more at: http://www.backpacker.com/skills/ultralight/hike-like-a-pro/#sthash.IukXInj7.Y1Vgm2K3.dpuf “Het lopen van lange afstanden op vlakke goed oinderhouden ondergrond, waarmee je steeds dezelfde spieren op dezelfde manier gebruikt, is vragen om blessures.”

    Ik voel mijn knieën ook pas sinds we van onverharde op verharde paden zijn gaan lopen. Wellicht moeten we daar toch wat afwisseling in aanbrengen.

     

  • de-bakker

    de-bakker

    Dag Reihoo, Saf. Bedankt voor jullie reacties !

    Ik heb ondertussen zelf nog wat op de interwebs gezocht en kwam site tegen met spierversterkende oefeningen voor de knie:

    http://www.mijnoefening.nl/oefeningen/157/spierversterkende-oefening-voor-knie-1

    De meetse hiervan kan ik mooi tijdens mijn werk uitvoeren en ik zal jullie tips in mijn achterhoofd houden tijdens het trainen

    Ik kwam ook deze pagina nog tegen van een kerel die de halve wereld al heeft rondgelopen (http://www.backpacker.com/skills/ultralight/hike-like-a-pro/)  en een aantal tips heeft opgeschreven, waarvan ééntje er voor mij toch wel uitspronge, gezie het feit dat we veel op verharde ondergrond trainen:“Het lopen van lange afstanden op vlakke goed onderhouden ondergrond, waarmee je steeds dezelfde spieren op dezelfde manier gebruikt, is vragen om blessures.”

    Ik voel mijn knieën ook pas sinds we van onverharde op verharde paden zijn gaan lopen. Wellicht moeten we daar toch wat afwisseling in aanbrengen.

     

     

  • de-bakker

    de-bakker
    de-bakker

    Dag Reihoo, Saf. Bedankt voor jullie reacties !

    Ik heb ondertussen zelf nog wat op de interwebs gezocht en kwam site tegen met spierversterkende oefeningen voor de knie:

    http://www.mijnoefening.nl/oefeningen/157/spierversterkende-oefening-voor-knie-1

    De meetse hiervan kan ik mooi tijdens mijn werk uitvoeren en ik zal jullie tips in mijn achterhoofd houden tijdens het trainen

    Ik kwam ook deze pagina nog tegen van een kerel die de halve wereld al heeft rondgelopen (http://www.backpacker.com/skills/ultralight/hike-like-a-pro/)  en een aantal tips heeft opgeschreven, waarvan ééntje er voor mij toch wel uitsprong, gezien het feit dat we veel op verharde ondergrond trainen:“Het lopen van lange afstanden op vlakke goed onderhouden ondergrond, waarmee je steeds dezelfde spieren op dezelfde manier gebruikt, is vragen om blessures.”

    Ik voel mijn knieën ook pas sinds we van onverharde op verharde paden zijn gaan lopen. Wellicht moeten we daar toch wat afwisseling in aanbrengen.

     

     

     

  • saf

    Als je toch op harde ondergrond loopt, zorg dan dat je regelmatig van kant veranderd. een constante licht bolling in de weg geeft op de duur overbelasting aan 1 kant.

    Peter

     

  • dutchpilgrim

    Overweeg eens om met stokken te gaan lopen.

    zo ontlast je je landingsgestel heel flink.

    Ultreya,

    Carli Di Bortolo

    Earth provides enough to satisfy every man's needs, but not every man's greed. (Ghandi)

  • reihoo

    Ja, die stokken……Hoe loop je daar dan mee?

    Ik denk: De meeste mensen die met stokken lopen weten eigenlijk wel dat het meer voor de show is, dan dat het helpt. Zeker als je alle “voordelen” afweegt tegen de nadelen.

  • paulvandermeer

    Ik zou het rugzak probleem en de daarmee gepaard gaande kans op blessures überhaupt vermijden door niet met een rugzak te gaan lopen maar een wandelkar.  Dan draag je de kilo's dus niet maar trek je ze achter je aan.   Neem bijvoorbeeld een Radical Design Wheelie (en laat ik er nou net een te koop hebben ;)